Parrette

Oleh SM Zakir

Kota Maju

KOTA ini sebuah kota yang sangat maju. Ia terletak di sebelah tebing sungai yang meliuk seperti seekor ular naga yang beku. Dengan jalan raya yang bercabang-cabang dan bertingkat-tingkat jelas memperlihatkan kemajuan perhubungan kota ini. Dari lebuh raya ia boleh dimasuki melalui sebuah tol bertingkat yang dibina seperti sebuah Disneyland. Terpapar perkataan yang bertulis perkataan 'welcome' yang begitu besar menyambut kenderaan berjujut masuk ke kota maju itu. Melepasi kira-kira beberapa kilometer, maka masuklah ke kota maju itu. Lambang yang jelas bahawa kita sedang memasuki gerbang kota maju itu ialah sebuah bangunan besar tersergam yang dibina menyerupai Istana Buckingham. Bangunan ini adalah sebuah pejabat kerajaan yang dibina sedemikian rupa. Namun penduduk dan pengunjung lebih lekat memanggilnya dengan nama Buckingham Palace.

Bergerak terus dari situ, kita akan menemui bulatan besar. Bulatan ini juga bertingkat. Ada jalan di bawahnya, dan tempat pejalan kaki, yang mana pengunjung boleh berjalan kaki melalui jambatan di bawah bulatan, terus naik dan menikmati pemandangan sibuk di sekeliling. Di tengah-tengah bulatan dibina sebuah menara jam, walaupun tidak diberi sebarang nama, tetapi orang ramai menyebutnya sebagai Big Ben � sempena nama menara jam di London itu. Bahkan pemimpin politik, ketua birokrat dan pembesar tempatan juga menyebutnya sebagai, 'Our Big Ben'.


Menyeberang ke hadapan, jika membelok di sebelah kiri, kita akan tiba di sebuah kompleks pejabat yang terdiri daripada beberapa blok dan dibina menyerupai bangunan-bangunan di New York. Nama-nama jalan dan lorongnya dinamakan dengan nama King Street, Queen Street, Prince Street, Princess Street dan cucu-cicit raja dan ratu Inggeris itu. Di sini bukan sahaja kompleks pejabat dan pusat perdagangan moden, tetapi juga pusat makan minum yang berkelas tinggi. Deretan restoran seperti gastopub, deli's, buzzing café, wine & dine, chapel down vineyard yang menghidangkan segala macam juadah seperti cornish pasties, pies, cookies, pizza, pasta, tidak ketinggalan liquor, scotch, whisky, wine dan ... dan ... dan �.

Apa Sudah Jadi

PUSAT perdagangan moden ini tentunya ialah pusat kota maju itu. Suasana di sini tentunya sibuk sekali. Jika kita bergerak ke hadapan lagi, keluar dari pusat kota dan berada antara kota dan tebing sungai itu, kita akan melalui kawasan kebudayaan yang berdiri bangunan-bangunan dari panggung opera sehinggalah disko dan pusat hiburan yang menyediakan persembahan yang pelbagai � dari teater hinggalah persembahan muzik jazz, folk, blues, rock, hip hop dan sebagainya. Pusat hiburan yang paling besar di situ terpampang namanya Castlefield.

Dari Castlefield, kita akan berjalan menuju ke sungai yang meliuk seperti naga besar itu. Kawasan tebing sungai itu dihias indah dan dikenali sebagai Riverside Walk. Di seberang sungai sana terdapat kawasan yang dimajukan menjadi tumpuan kerana pelbagai tempat menarik. Untuk menuju ke seberang sana, dapat pergi dengan berjalan kaki melalui sebuah jambatan yang dinamakan Waterloo Bridge. Seberang sungai yang dikenali sebagai Napaleon Square sebagai menghormati Jenderal Peranchis itu terdapat kawasan beli-belah yang paling terkenal di kota itu iaitu Camden Town Market yang berhujung dengan lorong beli-belah barangan berjenama Eropah yang diberi nama Abbey Road.

Terdapat sebuah kawasan lapang yang dibina sebuah pancuran air yang sangat cantik diberi nama Diana Memorial Fountain sempena nama puteri Inggeris yang terkenal, mati dalam kemalangan kereta dahulu. Melepasi pancuran air itu terbangun kompleks persembahan terbuka yang disebut sebagai Panteon Rome. Arca dan patung dewa dewi Yunani menghiasi ruang hadapan bangunan ini. Juga sebuah kompleks persembahan tertutup yang dinamakan Broadway Park. Di dalam kompleks itu terdapat sebuah dewan pementasan teater yang terkenal sekali iaitu Royal Exchange Theatre. Di dalamnya dipersembahkan teater-teater klasik daripada karya Shakespears kepada legenda King Arthur, karya Roman purba dari Odiepus ke Othello sehinggalah karya-karya klasik moden seperti Midsummer Night's Dream dan sebagainya.

Di sebelah panggung ini terdapat sebuah panggung wayang untuk kelas elit yang dinamakan Prince Charles Cinema. Ia menayangkan filem-filem seni Perancis di samping filem popular Hollywood. Semua binaan bangunan dibina dengan bentuk seni bina Inggeris bercampur seni bina Perancis dan Itali. Namun perancangan bandar ini diatur sebegitu rupa sehingga terlihat pembahagian kategori seni bina mengikut kawasan, beratur dari kompleks bangunan yang didirikan dengan seni bina neo-gothic kepada seni bina zaman renaissance kepada kompleks dengan seni bina mediaval kepada seni bina Victorian sehinggalah kepada seni bina georgian yang berakhir di tebing sungai. Setiap kompleks bangunan ini ditandai dengan kawasan lapang yang berpancuran dinamakan St Austell di sebelah barat, St Ives di sebelah timur, St Peter di sebelah utara dan St Oswald di sebelah selatan.

Alangkah Peliknya!

KEMBALI kepada perjalanan di panggung teater tadi, melepasi kawasan pementasan tersebut berdiri beberapa buah bangunan yang agak ganjil dengan seni bina english gothic. Ia adalah kompleks muzium yang menempatkan beberapa muzium antara yang terkenal ialah Beatles Museum yang menampilkan sejarah kumpulan muzik itu, Madame Tussauds Wax Museum iaitu sebuah muzium lilin tokoh-tokoh terkenal Barat dan Walker Art Galery yang mempamerkan replika karya-karya Van Gogh, Rembrandt dan Micheangelo. Di hujung bangunan muzium ini terdapat sebuah kompleks perpustakaan yang besar bernama Bodlein Library. Di sini terpamer karya-karya Jane Austen, Matthew Arnold, Oscar Wilde, TS Eliot, William Wordsworth dan sebagainya. Tidak ketinggalan karya-karya kaum romantis Perancis. Kegiatan membaca puisi dan karya penulis Barat ini menjadi acara harian di sebuah pub yang dinamakan Edinburgh Literary Pub.

Kota maju ini ternyata adalah sebuah wajah kota Eropah yang dibina di Timur. Corak dan identiti Inggeris bercampur dengan Perancis, Itali bahkan tergaul juga Sepanyol dan Jerman. Kota maju yang sangat cemerlang dan gemilang ini ialah kota masyhur yang bernama Parrette. Ya, nama kota maju ini ialah Parrette. Ramai juga yang tertanya-tanya tentang namanya. Ya, tertanya mengapa berbunyi Perancis dan bukan British sedangkan bahasa yang hampir 70 peratus digunakan untuk menamakan jalan, bangunan dan sebagainya adalah bahasa Inggeris. Jawapan yang diberikan oleh pemimpin politik di kota itu, ialah masyarakat harus membebaskan fikiran dan jiwa mereka daripada terjajah dengan ikon British. Kerana Perancis mempunyai sejarah Napoleon yang berperang menyaingi British suatu ketika dahulu, maka menggunakan nama yang berbau Perancis dapat menunjukkan semangat penentangan terhadap penjajahan British itu. Begitu kata pemimpin politik dengan semangat yang berdegar-degar.

Tiada Siapa Peduli

TIADA sesiapa lagi yang bertanya mengapa namanya begitu jauh lari daripada nama asalnya yang kini seperti terpadam daripada sejarah. Masyarakat di sini amat malu jika ada sesiapa menyebut atau mengingati nama asalnya. Muhammad Nur diam di tepi sungai melihat wajah kota dan masyarakat yang kini hanyut entah di kayangan mana.

Dahulu nama kota ini ialah sebuah bandar kecil. Namanya Parit. Masyarakat penghuninya ialah orang-orang Melayu. Tetapi sesudah 50 tahun diperkenalkan dasar liberalisasi, bandar kecil yang namanya Parit itu tiba-tiba berubah dengan amat pelik sekali. Bukan sahaja bangunan dan rupanya tiba-tiba menjadi kota Barat, tetapi orang-orang yang kulitnya sawo matang yang dahulu bernama Melayu kini sudah tidak bernama Melayu lagi. Nama mereka bukan nama ada nama Melayu lagi. Ada yang pangkal namanya berbau Melayu, tetapi di hujungnya Eropah atau Latin atau Russia barang kalinya. Ada yang pangkal nama Eropah, hujungnya sedikit berbunyi Melayu. Namun yang banyaknya, pangkal dan hujung sudah tidak ada bunyi nama Melayunya lagi. Kehidupan masyarakat hari ini semuanya bebas. Bebas. Bebas lakukan apa saja asal tidak melanggar hak asasi. Hak asasi adalah agama utama masyarakat pada hari ini. Atas nama hak asasi, hukum dan syarak agama boleh sahaja dilanggar, diterbalikkuang, bahkan dinyahkan. Lebih pelik lagi, yang membuatkan tidak wujud lagi pengkelasan bangsa ialah satu-satu bahasa yang digunakan sekarang ialah bahasa Inggeris, dengan bahasa keduanya bahasa Perancis. Tidak ada lagi bahasa Melayu dan bangsa yang dahulu wujud sebagai bangsa Melayu itu sudah tidak ada lagi kerana mereka sudah tidak lagi menggunakan bahasa Melayu. Bahasa Melayu sudah hampir-hampir pupus.

Palsukah Aku

SATU-SATUNYA orang di sini yang masih tahu berbahasa Melayu dengan lancar dan menggunakan nama Melayu ialah Muhammad Nur. Dahulu ada kumpulan yang berjuang untuk mengembalikan bahasa Melayu dan budaya Melayu, tetapi pemimpin-pemimpin Melayu yang berkuasa pada masa itu pantas menindas perjuangan mereka. Mula-mula mereka digelar perkauman dan diperangi sebagai anasir subversif dalam negara. Tetapi kemudian sebagai pukulan akhir untuk menghapuskan golongan ini, maka label pengganas pula diberikan kepada mereka. Kumpulan ini pun diperangi dalam dan luar negara secara psikologi dan fizikal. Setelah hilangnya seorang demi seorang pemimpin kumpulan ini akibat tua dan meninggal dunia, maka berkuburlah perjuangan untuk mengembalikan bahasa, budaya dan amalan seharian orang Melayu. Bahkan agama Islam yang dahulunya agama rasmi sekarang hanya sama tarafnya dengan agama-agama ritual yang lain. Agama hanya menjadi tanda perayaan sahaja, itupun dicampur dengan segala macam perayaan lain. Agama utama ialah hak asasi.

Kota Parrette ini berdiri dengan segala kepalsuan. Ia adalah sebuah kota tiruan. Bukan sahaja kota tetapi masyarakatnya, manusianya juga adalah tiruan. Tiada yang asli lagi di sini. Bangsanya juga palsu. Satu-satunya penyebab kepada segala kehancuran dan kepupusan Melayu ini ialah bangsa Melayu itu sendiri. Mereka sendirilah yang menghancurkan bahasa Melayu mereka sendiri. Budaya Melayu mereka sendiri. Islam mereka sendiri dan tamadun Melayu mereka sendiri. Pemimpin-pemimpin Melayu yang memperjuangkan kepentingan kuasa dan diri mereka serta orang Melayu yang mulanya tidak mahu berbahasa Melayu dan berakhir dengan tidak mahu menjadi orang Melayu lagi � adalah punca kepada semua malapetaka ini.

Muhammad Nur merenung sungai yang mengalir antara tembok batu tebingnya. Di atas sungai itu diturap bahan lut sinar sehingga boleh dilihat aliran airnya. Ada ikan-ikan dan mergastua air yang bermain di dalamnya. Tetapi seperti kota Parrete yang palsu dan tiruan ini; sungai itu juga sebenarnya adalah palsu dan tiruan. Ia sebenarnya adalah bahan lut sinar yang dipancar dengan teknologi laser sehingga mewujudkan air dan ikan serta isi sungainya. Sebenarnya tidak ada setitik air pun di situ lagi. Tidak ada ikan-ikan dan hidupan di situ lagi. Sungai itu adalah palsu dan tiruan seperti kota ini juga. Muhammad Nur � melihat hari semakin gelap dan meraba-raba dirinya yang mungkin juga adalah manusia yang palsu.

Info

SM ZAKIR atau nama penuhnya Syed Mohd Zakir Syed Othman, dilahirkan pada 4 Februari 1969 di Kota Bharu, Kelantan. Mula menulis pada 1990 dan sudah menerima puluhan anugerah sastera kebangsaan termasuk Hadiah Sastera Perdana kategori Buku Kumpulan Cerpen 1994/95 (Merengkuh Langit) dan Anugerah Sastera Kelantan kategori Buku Kumpulan Cerpen (Sekuntum Kembang di Sayap Jibril). Antara anugerah sastera lain untuk cerpen, puisi dan esei ialah Hadiah Sastera Perdana Malaysia, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Sastera Utusan-ExxonMobil, Hadiah Sastera DBP-Mayban, Hadiah Sastera 100 tahun Kuala Lumpur DBP-DBKL, Hadiah Formula Malaysia, Anugerah Sastera Negeri Kelantan dan Anugerah Gaffim. Empat kumpulan cerpen Merengkuh Langit (DBP. 1995), Sekuntum Kembang di Sayap Jibril (Penerbitan Pustaka Nusa. 2001), Menyirat Nirmala (DBP. 2004), Sekeping Roh di Atas Bantal (Penerbitan Pustaka Nusa. 2005) dan dua kumpulan sajak, Memburu Malaikat (Penerbitan Pustaka Nusa. 2007) dan Sajak-sajak Petualang: Manusia Mimpi (Penerbitan Pustaka Nusa. 2009). Beliau kini penulis bebas di samping menjalankan penerbitan sendiri.

0 comments:

About Me

My photo
Seorang guru, juga GKTV di SMU Mardziah, Kubang Batang, Wakaf Bharu, Kelantan.

Seorang ibu kepada enam anak di dunia fana dan seorang ibu kepada bidadari kecil di alam sana. Suka menguliti bahan bacaan, menikmati keindahan alam dan gemar akan sesuatu yang kreatif.

2011- Hope this is my year...
"Sesungguhnya selepas kesukaran itu akan ada kesenangan, dan selepas kesukaran itu ada kesenangan.., annasyrah
"Sesungguhnya Allah melakukan segala sesuatu ada tempoh-tempoh masanya," al talak..

About this blog

Blog ini menghimpunkan karya penulis yang sudah mengukir nama di media cetak tanah air.
Dengan adanya kelompok cerpen ini, diharap agar kita bisa menikmati satu genre sastera dengan lebih mudah. Juga, usaha ini diharap dapat dicerna oleh pembaca dan menjadi satu tapak untuk mempertingkat mutu penulisan kita.
Kepada penulis, izinkan kami jadikan karya ini sebagai renungan, tutorial, juga muhasabah. Terima kasih.